سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

دخمه های زرتشتیان شهر یزد

دخمه یا دژخانه  و یا داغگاه مکانهایی بوده که تا پیش از ظهور زرتشت بسیار رواج داشته و مکانی بوده برای از بین بردن اجساد مردگان که با آمدن آیین زرتشت این امر مطرود گشته. دخمه ها گاه طبیعی و یا بعضا دست ساخته بشر بوده است .در 15 کیلومتری جنوب شهر یزد و در حوالی صفائیه، روی ارتفاع  کوهی به نام کوه دخمه، دو عمارت از جنس سنگ و شکل مدور و برج مانند میان تهی قرار گرفته که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان معروف است. یکی از آنها قدیمی‌تر و به نام شخص  مانکجی هاتریا (زرتشتی هندی‌الاصل) و یکی دیگر که جدیدتر می‌باشد به نام گلستان مشهور است و مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد. دخمه گلستان 25 متر و دخمه مانکجی نیز 15متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه 6 متر است. در کنار این کوه نیز تعدادی عمارت خشت و گلی، آجری، سنگی ، مجهز به امکانات رفاهی مربوط به زمان خود "معروف به خیله" دیده می‌شود. قدیمی‌ترین آثار این محوطه نیز همین خیله‌ها و دخمه‌های ضلع غربی میباشد که به دوران صفویه برمی گردد.

در این مکانها نیز با قرار دادن اجساد مردگان ،منتظر خورده شدن توسط پرندگان میشدند و بعد نیز با ریختن استخوانها در دخمه ها به پایان زندگی افراد خاتمه میداند.جالب است که هرگونه گریه و عزا برای فقدان اموات در بین پیروان زرتشت نکوهیده شده است.

 


  

مجموعه امیر چخماق شهر یزد

 

 

میدان میرچخماق که قسمتی از مجموعه‌ی میرچخماق یعنی بازار،مسجد،تکیه و آب انبار می باشد در شهر یزد و بافت   قدیمی و سنتی این شهر قرار دارد و به دوره تیموریان ( قرن نهم هجری) برمیگردد. از آنجا که این مجموعه توسط حاکم شهر یزد یعنی امیر جلال الدین چخماق شامی از سرداران شاهرخ تیموری و با همکاری همسر خود، فاطمه خاتونساخته شده به همین نام نیز یعنی امیر چخماق مشهور گشته است.

 قسمت دیگر از این مجموعه که در شرق میدان میر چخماق قرار گرفته، بازار  حاجی قنبر می باشد. این بازار از بناهای نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. این شخصیت نیز که به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد منصوب شده بود، آثار دیگری هم در یزد بنا کرد که منشا خیر بود . بر سر در بازار بعد ها  بنای زیبا و بلندی به روش و شکل  بناهای موجود در تکیـه‌های یزد سـاخته شد،اگرچه تکیه ها خود نیز به دوره بعد از صفویه برمیگردد و قبلا میدان و کاروانسرا  بوده است.

در حین بازدید از مجموعه و بازار و میدان میر چخماق، اسکلتی چوبی شبیه کلبه های جنگلی شمال کشور و بسیار بزرگ و سنگین ، به چشم میخورد که به نخل معروف بوده و قدمت آن به حدود 450 سال میرسد. اهالی در عزاداری ها آن را به یاد تشییع جنازه  شهدای کربلا و طی مراسمی خاص بر دوش خود حمل مینمودند که این مراسم الان انجام میشود.

آب انبارها نیز در شهرهای کویری و به خصوص شهر یزد از معروفیت خاصی برخوردار است، در این مجموعه نیز احداث چاه آب سرد و قنات وآب انبار هر سه به هم وابسته و آب رسانی به این محدوده را سازماندهی میکرده اند.

کل مجموعه امیرچخماق در سال های 1330 و 1341 به ثبت آثار ملی ایران رسیده اند.


  

 

بوستان دانشوران شهر کیش


بوستان دانشوران ،همانگونه که از اسمش پیداست با یاد و نام دانشمندان و بزرگان کشور در جزیره ی زیبای کیش و روبروى بازار پردیس  کیش احداث گردیده است. این بوستان ، یکى از وسیع ترین و در دسترس ترین بوستان هاى  جزیره کیش است  که به همت  سازمان منطقه آزاد کیش  در سال 1376 تندیس 15 تن از دانشمندان  و بزرگان معاصر ایران را در این بوستان نصب نموده است  که هریک در دوران زندگی خود منشاء خدماتی به این مرز و بوم بوده اند. یکی از اهداف احداث چنین بوستانی آشنایی نسل جوان با این خادمین و مفتخرین کشورمان ایران میباشد.بوستان دانشوران از این بزرگان  یاد می نماید:

1.میرزا تقى خان امیرکبیر:بنیانگذار آموزش عالى نوین ایران. 

2.میرزا کاظم محلاتى:از بنیانگذاران داروسازى نوین ایران  

3.عبدالغفار نجم الدوله:بنیانگذار دانش نجوم نوین ایران . 

4.دکتر محمود حسابى:از بنیانگذاران دانش فیزیک نوین ایران . 

5.دکتر سیّد محمّدتقى فاطمى:از بنیانگذاران دانش ریاضى نوین ایران . 

6.دکتر محمّدقلى شمس:از بنیانگذاران چشم پزشکى نوین ایران . 

7.دکتر ابوالحسن شیخ: از بنیانگذاران شیمى نوین ایران است . 

8.دکتر محمّد قریب:از بنیانگذاران چشم پزشکى نوین ایران بود . 

9.مهندس احمد حامی:از بنیانگذاران دانش راه و ساختمان ایران است. 

10.دکتر غلامحسین مصاحب: مؤلف نخستین دایره المعارف فارسى بود . 

11.دکتر حسین افشار: از بنیانگذاران دانش فیزیک ایران است . 

12.دکتر محمّدحسن گنجی :از بنیانگذاران دانش جغرافیاى نوین ایران است. 

13.دکتر جمال الدین مستقیمی: از بنیانگذاران دانش اندام شناسى ایران است .

14.دکتر کمال الدین آرمین: از بنیانگذاران دانش آسیب شناسى ایران بود . 

15.آیت الله حسن حسن زاده آملى :پژوهشگر برجسته دانش نجوم قدیم است .


  
 

هر ساله مراسم و جشنواره های مختلفی در سراسر کشور برگزار می شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. برخی از این جشنواره ها اهداف فرهنگی، اجتماعی دارد؛ برخی علمی و بعضی نیز صرفا دارای جنبه تفریحی است. در ادامه برای آشنایی شما چند نمونه از جشنواره هایی که در اردیبهشت ماه برگزار می شود آورده شده است. مراسم پیر شالیار و جشنواره اقوام زاگرس نشین از جمله این جشنواره ها است که از نظر فرهنگی و گردشگری حائز اهمیت می باشد. هم چنینجشنواره لاله های گچسر که سالانه بازدیدکنندگان زیادی از استان البرز و استان های همجوار دارد. 

 

اقوام زاگرس نشین نام جشنواره ای فرهنگی است که از 22 تا 25 اردیبهشت ماه در ایلام برگزار می گردد. به این صورت که با برپایی سیاه چادرهایی توسط بیش از 10 استان غرب کشور، زندگی عشایری در لباس محلی به نمایش گذاشته می شود. این جشنواره با برنامه هایی چون آواها، موسیقی ها، رقص ها و بازی های محلی و نیز با بیش از 50 غرفه ی عرضه کننده صنایع دستی، سعی در زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم زندگی عشایری دارد.

اگر در نیمه دوم اردیبهشت ماه عازم دیار کرد نشینان غیور، کردستان شدید؛ فرصت بازدید از مراسم پیر شالیار را از دست ندهید. مراسمی بسیار کهن با ریشه ی اساطیری که نیمه دوم اردیبهشت ماه و بهمن ماه هر سال، در منطقه اورامان تخت گرفته می شود. مراسم پیر شالیار در واقع مراسم عروسی پیر روحانی از مغان زرتشت است.

 

تصویر بالا مربوط به جشنواره فرهنگی، ورزشی عشایر است. جشنواره ای با سابقه که در 18 اردیبهشت ماه، همزمان با کوچ بهاره عشایر در منطقه خوش آب و هوای آبش احمد کلیبر برگزار می شود. مسابقه طناب کشی، اسب سواری، دو میدانی و عرضه محصولات غذایی از برنامه های این جشنواره است.

اگر عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستید باغ لاله های گچسر در جاده کرج، چالوس از گزینه های مناسب بهاری است. در این باغ همزمان با رویش لاله ها در اردیبهشت ماه جشنواره ای بر پا می شود که از شاخصه های اصلی گردشگری استان البرز می باشد. این جشنواره امسال با توجه به گرم شدن سریع هوا از 12 اردیبهشت آغاز و تا 22 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سامانه رزرواسیون مهر مشاور شما در سفر

 

  

نخلستان های کیش شهر کیش


از معروف ترین و مشهور ترین درختان مناطق گرمسیری و به خصوص شهرهای جنوبی کشورمان درختان زیبای نخل میباشد و در مجموعه‌ی درختان، نخلستانها نمای بسیار زیبا و دیدنی را در منظر ایجاد میکند. میگویند درخت نخل خصوصیاتى شبیه به انسان دارد و شاید به همین دلیل است که برای شمارش آن از کلمه‌ی "نفر" استفاده مى‌شود. به هر حال جزیره‌ی کیشنیز از این امر مستثنی نیست. یکی از زیباترین مناطق دیدنی که به صورت مصنوعی به ثمر رسیده است جنگل "مجموعه درخت سبز" میباشد. از آنجاییکه "مجموعه ی درخت سبز" با شهر تاریخى حریره همجوار است  به گردشگران این امکان را مى‌دهد که ضمن بازدید از بقایاى شهر تاریخى حریره، ساعاتى را هم در این مجموعه به استراحت و تفریح بپردازند.جنگلمجموعه ی سبز  دارای چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی است و اغلب درختان آن در سال 1371 کاشته شده و جوان است

  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :5
کل بازدید : 41539
کل یاداشته ها : 18


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ