سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجموعه امیر چخماق شهر یزد

 

 

میدان میرچخماق که قسمتی از مجموعه‌ی میرچخماق یعنی بازار،مسجد،تکیه و آب انبار می باشد در شهر یزد و بافت   قدیمی و سنتی این شهر قرار دارد و به دوره تیموریان ( قرن نهم هجری) برمیگردد. از آنجا که این مجموعه توسط حاکم شهر یزد یعنی امیر جلال الدین چخماق شامی از سرداران شاهرخ تیموری و با همکاری همسر خود، فاطمه خاتونساخته شده به همین نام نیز یعنی امیر چخماق مشهور گشته است.

 قسمت دیگر از این مجموعه که در شرق میدان میر چخماق قرار گرفته، بازار  حاجی قنبر می باشد. این بازار از بناهای نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. این شخصیت نیز که به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد منصوب شده بود، آثار دیگری هم در یزد بنا کرد که منشا خیر بود . بر سر در بازار بعد ها  بنای زیبا و بلندی به روش و شکل  بناهای موجود در تکیـه‌های یزد سـاخته شد،اگرچه تکیه ها خود نیز به دوره بعد از صفویه برمیگردد و قبلا میدان و کاروانسرا  بوده است.

در حین بازدید از مجموعه و بازار و میدان میر چخماق، اسکلتی چوبی شبیه کلبه های جنگلی شمال کشور و بسیار بزرگ و سنگین ، به چشم میخورد که به نخل معروف بوده و قدمت آن به حدود 450 سال میرسد. اهالی در عزاداری ها آن را به یاد تشییع جنازه  شهدای کربلا و طی مراسمی خاص بر دوش خود حمل مینمودند که این مراسم الان انجام میشود.

آب انبارها نیز در شهرهای کویری و به خصوص شهر یزد از معروفیت خاصی برخوردار است، در این مجموعه نیز احداث چاه آب سرد و قنات وآب انبار هر سه به هم وابسته و آب رسانی به این محدوده را سازماندهی میکرده اند.

کل مجموعه امیرچخماق در سال های 1330 و 1341 به ثبت آثار ملی ایران رسیده اند.


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :2
کل بازدید : 41685
کل یاداشته ها : 18


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ