سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

چشمه و پارک محلات شهر محلات

محلات از خوش آب و هواترین نقاط ایران با گل‌های زیبا است. این سرزمین سرچشمه آب‌های گرم و جوشان می باشد. ازجمله آب های معدنی و گرم منطقه سرچشمه ای در 15 کیلومتری شمال شرق این شهر معروف به پارک و سرچشمه محلات است که دارای خاصیت درمانی و تفریحی است. این سرچشمه از پر آب‌ترین سرچشمه‌های ایران است که در مرتفع‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است. وجود آب در این محل منجر به شکل گیری پارکی زیبا با درختان سر بر افراشته چنار و تصاویری رنگارنگ از گل‌های متنوع شده است. سرچشمه‌ی محلات آبدهی بالایی دارد و آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند. گفته می‌شود علت وجودی شهر محلات همین چشمه است. آب و هوایی فرح‌بخش، وجود آب به عنوان عنصری روح‌بخش در کنار طبیعتی سبز و رنگارنگ، پارک و سرچشمه محلات را جاذبه‌ای محوری و کلیدی نه تنها درشهرستان بلکه در استان معرفی می‌کند. در نزدیکی این جاذبه‌ی طبیعی برای مسافران امکاناتی مانند رستوران، سفره خانه سنتی، شهربازی، مرکز فروش گل و گیاه، استخر و حمام‌های خصوصی تعبیه شده است. علاوه بر این هتل جهانگردی آبگرم محلات از امکانات رفاهی دیگر است که برای گردشگران در نظر گرفته شده است و در نزدیکی آبگرم محلات و مجتمع آب درمانی محلات قرار دارد.

  

کاخ موزه گلستان شهر تهران

کاخ موزه گلستان از زیباترین و کهن ترین بناهای به جای مانده در شهر تهران است که همچون نگینی تابناک در میان ارگ قدیم می درخشد. کاخی بی نظیر که زمانی محل برپایی مراسم شاهان قاجار و نیز اقامت مهمانان ویژه بوده است. شاید از دلایل اینکه تهران به عنوان شهر تاریخی معرفی می شود وجود کاخ گلستان در آن باشد. کاخی که به سبب رخدادها و گرفتن تصمیمات مهم سیاسی از دیگر بناهای تهران نام آشناتر است. کاخ گلستان این مجموعه ی بی بدیل از منحصر به فردترین مجموعه های تاریخی ایران است که قدمت آن به بیش از چهارصد سال می رسد. این یادگار حکمرانی شاهان قاجار دارای بخش های بی مانندی نظیر ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخان زند، تالار سلام، تالار آیینه، تالار سفره خانه، تالار برلیان ، عمارت خوابگاه، عمارت بادگیر، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه است. از کهن ترین بناهای موجود در کاخ گلستان ایوان مرمر است. ایوانی باشکوه که تخت مرمرین ظریفی در آن قرار دارد. این ایوان اولین بخشی است که در هنگام ورود به چشم می خورد. از دیگر آثار قدیمی کاخ گلستان خلوت کریمخانی است که متعلق به دوره ی کریمخان زند می باشد. در گوشه ای از مجموعه کاخ گلستان بنایی با شکوه چشم را می نوازد. این بنا که به شمس العماره معروف است به دستور ناصرالدین شاه به منظور تماشای شهر تهران ساخته شده است. شمس العماره و فضای اطرافش از دل پذیرترین و زیباترین مناظر تهران است که در کمتر جایی نظیرش یافت می شود. مجموعه کاخ گلستان هم اکنون در میدان 15 خرداد به صورت موزه ای در آمده است و به عنوان سندی زنده از مهم ترین بخش تاریخ ایران سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی می باشد. 


  

مسجد شیخ لطف الله شهر اصفهان

مسجد شیخ لطف الله در قسمت شرق میدان امام (نقش جهان) و دقیقا روبروی عمارت عالی قاپو قرار دارد و کاشیکاری آن خاص و حوض وسط میدان نقش جهان حایل بین دو بنا و منعکس کننده نقوش این دو بناست .ارادت خاص شاه عباس اول به روحانی شیعه، شیخ لطف اله جبل عاملی  که از لبنان به ایران و به شهر اصفهان کوچ نموده بود باعث شد تادستور دهند مسجدی خاص ایشان دقیقا روبروی کاخ عالی قاپو  بسازندو با اهل بیت خود در آنجا ساکن و در مدرسه ی مجاور مسجدشیخ (که اکنون اثری از آن بجا نمانده )مشغول تدریس باشند. شاید به همین دلیل است که جهانگردان اروپائی عصر صفوی که هربنائی را باکنجکاوی وموشکافی بازدید کرده اند،اما کمتر از مسجد شیخ لطف اله  مطلب نوشته اند وفقط "پیترودولاواله" به توصیف آن پرداخته است.

 ازعوامل عجیب مسجد شیخ لطف اله نسبت به بنا های مشابه ، عدم وجود صحن ومناره درمسجد است که باعث شده تا رواقی پوشیده از کاشیکاریهای زیبا و استادانه وپرکار ،فضای مسجد را به گنبد مربوط کند.از خصوصیات دیگر مسجد شیخ لطف اله آن است که راهی زیر زمینی برای ملاقات شاه با شخص شیخ لطف اله و بالعکس بین کاخ عالی قاپو و مسجد وجود داشته که الان به دلایل نامعلوم مسدود میباشد.


  

باغ شاهزاده شهر کرمان

باغ شاهزاده حدود 5 کیلومتری ماهان یکی از شهرستانهای استان کرمان واقع است. این باغ یکی از زیباترین و مجللترین باغهای سنتی ایران به حساب می آید و به فرمان  "عبدالحمید ناصر الدوله" یا" عبدالحمید میرزا فرمانفرما "حاکم  شهر کرمان در دوره ی قاجار(1276 خورشیدی ) بنا گردیده است .هرچند در ساخت و ساز این بنا ، از باغ سازی و معماری اروپایی و به خصوص کشور فرانسه، الگو برداری شده است لیکن از حال و هوای بسیار محلی برخوردار بوده و فضای مفرح بخشی را به آدمی می بخشد. نقل است که ساخت این بنا پس از فوت حاکم شهر کرمان نیمه کاره رها و هم چنان اثر آن باقی است. باغ شاهزاده دارای قسمتهای گوناگونی چون سر در و شاه نشین و حمام و قسمت تحتانی و یا هم کف آن دارای حوضی بزرگ و زیبا و به خصوص شبکه آب رسانی متعلق به آن دوره و در نوع خود بی نظیر بوده است . محیط آن نیز با داشتن درختانی زیبا و میوه های مختلف خود نمایی مینموده است که این قسمت هم اکنون در اختیار بخش خصوصی و با کاربری رستوران در خدمت گردشگران میباشد..


  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :5
کل بازدید : 41538
کل یاداشته ها : 18


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ